Thursday, January 23, 2014

Brüsszelbe 2.500-ért? Igen!

olcsó repülőjegyKi gondolta volna 5-10 éve, hogy az 1.500 kilométerre lévő Brüsszelbe gyorsabban és legfőképpen olcsóbban el lehet jutni, mint a 200 km-re lévő Debrecenbe. Ryanair hihetetlenül olcsó áron kínál jegyeket több célállomásra, átszállással is. Budapestről például kerek 2.500 forintért pont 2 óra alatt elutazhatunk Brüsszelbe. Csak összehasonlításként a Budapest Debrecen IC MÁV vonatjegy ára 4.600 forint oda vissza, időben pedig 2.5 óra. Repülő esetében persze körültekintően kell időpontra vadászni, hiszen a legdrágább és a legolcsóbb repülőjegy között 30-szoros (!) különbség is lehet.

Mindegy akkor is remek, több mint remek ár.

Amennyiben megtaláltuk az olcsó jegyet és elindultunk az online foglalás rögös útján, át kell rágnunk magunkat néhány arcpirítóan szemérmetlen trükkön, amit a Ryanair alkalmaz. Nem sokkal könnyebb akkor sem ezeket elfogadni, ha tudjuk, hogy a Ryanair azáltal tud ennyire olcsó árakat kínálni (és ennek a marketingértékével piacot hódítani), hogy mindenféle trükkös megoldást, kerülőutakat alkalmaz a pótlólagos bevétel megszerzése érdekében - hiszen az valószínű hogy egy repülőút költsége nem 2.500 forint per utas. Nézzük át ezeket az alkalmazott trükköket, mert ha felkészülünk rájuk akkor a 2.500 forintért repülés olyan élményében részesülhetünk, ami kevés más dologgal veszi fel a versenyt.

Zárójelben megjegyzem hogy 2013 végén a Ryanair sokat változtatott a foglalási metóduson a rendkívül sok utaspanasz miatt (youtube videok, rendőrségi ügyek, stb.) és a rendszer tagadhatatlanul egy fokkal kevésbé pimasz ma, mint a változtatás előtt volt.

Nézzük a 'megmaradt' trükköket.

1. Biztosítás szekcióban mindjárt felteszik nekünk a kérdést: milyen országból jövünk? Az ember kiválasztja értelemszerűen Magyarországot és már be is terhelt 5.257 forint utasbiztosítást a társaság. De hogy kapcsoljam ki? Elég tisztességtelen trükk, hogy az országok rangsorában fel van sorolva egy ország a "D" betűnél: "Don't insure me" vagyis "Nem kérek biztosítást". Ha ezt az országot választjuk akkor elkerülhetjük az amúgy is horror áron kínált felesleges utasbiztosítást.

2. Chek-in Bag vagyis feladott csomag. Elvileg 10kg csomag a fedélzetre felvihető. Figyelnünk kell, hogy ezt nem adjuk fel (!), ha ugyanis gyanútlanul kiválasztjuk a "Check-in bag" opciót máris 10.200 forint beterhelődik.

3. Ha törölni akarunk valamilyen óvatlanul megvásárolt szolgáltatást, ismét kreatívnak kell lennünk: a "törlés" gomb ("cancel") mindenhol kis betűvel és szürkével van bejelölve, mint egy halott gomb, szemben a "tovább" gomb élő színével és nagy betűméretével.

4. Ültetés. Nincs szabad helyválasztás a Ryanair-en, vagy plusz ezreseket fizetünk a fix helyjegyért, ellenkező esetben a Ryanair kiosztja a helyet, vagyis megmondja hova ülhetünk. Szerintem szemétnek nevezhető trükk, hogy bizonyos járatokon a hozzátartozókat direkt egymástól távolra ültetik, hogy ezáltal motiváltak legyenek a következő esetben a fix helyjegy vásárlására.

5. Egyéb trükkök. Ahogy a foglalási folyamatban mindenféle további lépésen kell átmenni ugyanígy gyanútlanul előfizethetünk válasz SMS-re, "low cost parking"-ra vagy transferre.

6. Ezután egy következő menüpontban regisztrálásra vagyunk felszólítva, ahol meg kell adnunk emailcímünket, telefonunkat és minden személyes adatunkat. Persze itt is egy félreeső helyen kisbetűkkel található egy olyan gomb hogy "Continue without registration" vagyis folytatás regisztráció nélkül.

7. Ezután a fizetésnél már csak azzal kell megbarátkoznunk hogy a hitelkártyánkra terhelendő ár 2%-kal magasabb a nagybetűs árnál, amit csupán Ryanair Hitelkártyával való fizetés esetén kerülhetünk ki.

8. Figyeljünk arra hogy bármilyen módosításnak 10.000-es nagyságrendű ára van, tehát úgy adjuk meg a foglaláshoz szükséges adatokat precízen, hogy az ne szoruljon változtatásra, mert egyébként drága mulatságban lesz részünk.

9. Végezetül pedig amire nagyon figyelnünk kell a csomag mérete. Ez cm x cm x cm-ben és kilogrammban is meg van határozva (egy másik kis méretű kézipoggyász is még felvihető). Ezeket a méreteket a reptereken szinte mindenhol ellenőrzik, van ahol a méretet van ahol a súlyt és van ahol mindkettőt és ha átlépjük a méretkorlátot akár néhány cm-rel vagy 1-2 kilóval már nem mehetünk a gépre (csak plusz díjért). Ezért fontos, hogy olyan bőröndöt válasszunk utazásra, amely nem lépi túl a megadott kereteket, hiszen a bőrönd méretét nem tudjuk csökkenteni. Másrészt hasznos lehet ha turistaként olyan ruhába utazunk, amelynek jó nagy zsebei vannak, mert ezen zsebekbe szépen beleilleszthető a pluszsúly amit szuvenírként hozzánk ragadt a desztináción. Emberre nincsen súlykorlát ésszerű tartományban.

10. A fedélzeten még számtalan módon próbálnak "jegyár hozzájárulásra" rábírni, vagy egyéb módon a járatot hatékonnyá tenni:
- folyamatosan sorsjegyet, elektromos cigit, parfümöt ételt-italt kínálnak (az étel ital ára egyébként a reptéri árszínvonalnak általában megfelelő),
- a lámpa folyamatosan ég az esti járatokon is, hiszen a vásárláshoz először is világos kell,
- ha csak kevesen vannak is a gépen az utasokat egy középső szekcióba tömörítik, hiszen így kedvezőbb a gép fogyasztása (mondjuk ez még tolerálható és érthető),
- vicces hogy egyes járatokra büszkén kiírták hogy a WC ingyenes.

Mindezt azonban azzal a tudattal könnyű elviselni, hogy néhány ezer forintért körberepkedhetjük Európát, amely árszínvonalat semelyik másik társaság nem tudja megközelíteni. Jelentős előnye még a Ryanairnek hogy a járatai rendkívül pontosak. Hogy ne kelljen bosszankodnunk ezen említett apróságokon, legyünk hát a foglalás és az utazás során is körültekintőek, figyeljük a poggyász méretekre és mindképpen olvassuk el a Ryanair szabályzatát: http://www.ryanair.com/hu/terms-and-conditions#regulations-tableoffees.