Monday, March 17, 2014

Legtudatosabb élelmiszeripari cégek

Többen ismerjük és sokan támogatjuk a Fair Trade szövetségek munkáját és eredményeit. Az Oxfam csoport egy hasonló környezettudatosságra motiváló / kényszerítő szimpatikus kezdeményezést működtet, amely viszont nem az un. fejlődő országokban működik, hanem a legfejlettebb országok, legnagyobb multijait célozza meg.

A kezdeményezés áll egy rendszeres értékelésből és egyedi kampányokból, elnevezése: "Behind the Brands" vagyis "ami a márkák mögött van". Oxfam csoport célja, hogy a legnagyobb élelmiszer ipari vállalkozások minősítésével, értékelésével továbbá célzott kampányokkal, olyan változásokra illetve magatartásra ösztönözzék ezen cégeket, ami a fenntarthatóság irányába mutat, hasonlóan a nemrég bemutatott Greenpeace akcióhoz.

A kezdeményezés célja a dolgozókkal, beszállítókkal, partnerekkel (különösen a nőkkel) való normális bánásmód, a fenntartható víz- és földgazdálkodás, átláthatóság kikényszerítése. A világ legnagyobb élelmiszeripari vállalkozásait több szempontból értékelték, nevezetesen: 

1. Tudatosság. Demonstrálja-e a vállalkozás tudatosságot és tesz-e erőfeszítést a témát (fenntarthatóság, éhezés, stb.) illetően? Indít-e javító projekteket?

2. Ismeretek. Végez-e a vállalkozás a témában méréseket, megfigyeléseket, és ezen mérések eredményeit nyilvánosságra hozza-e?

3. Vállalások. Deklarál-e a vállalkozás vállalásokat a témában - különösen a gyártást és a beszállítókat illetően?

4. Gyártás, szállítók. Megköveteli-e a gyártó a beszállítóitól is, hogy betartsák a meghatározott feltételeket?

A vizsgált tíz cégóriás a Nestlé, a PepsiCo, az Unilever, a Mondelez (Kraft utódja), a Coca-Cola, a Mars, a Danone, az Associated British Foods (ABF), a General Mills és a Kellogg’s.

Értékelés

A civil szervezet egy olyan adatbázist állított össze, amelynek segítségével könnyen áttekinthető, hogy melyik cég a legtudatosabb, legetikusabb a fenti szempontok szerint. A fentiekkel összefüggésben vizsgálták a legnagyobb élelmiszeripari vállalatok üzletpolitikáját aszerint, hogy milyen a munkások, különösen a nők helyzete a termelői láncban, a kistermelők mennyire vannak kiszolgáltatott helyzetben a vállalattal szemben, illetve jogi és környezetvédelmi szempontból megfelelően kezelik-e a földterületeket és a vízkészletet.

7 kategóriában értékelték a vállalkozásokat: föld, nők helyzete, farmerek, munkások, klíma hatás, átláthatóság, vízgazdálkodás. Mindegyik kategóriában 1-10-ig pontszámot kaphattak a cégek a lenti megosztás szerint. Így jön ki a maximális 70 pontszám (7x10).
  • 8 - 10   Jó
  • 6 - 7   Megfelelő
  • 4 - 5   Bizonyos javulás
  • 2 - 3   Gyenge
  • 0 - 1   Nagyon gyenge
Látható, hogy a legjobban teljesítő vállalkozás a maximum 45 ponttal is jelentős lemaradásban van a maximális elérhető pontszámhoz (70) képest.

Rangsor (max. 70 pont)
  • Nestle   45 pont (64%)
  • Unilvever   44 pont (63%)
  • Coca Cola   38 pont (54%)
  • Mondelez   23 pont (33%)
  •  Pepsico   23 pont (33%)
  • Danone   22 pont (31%)
  • Mars   22 pont (31%)
  • Kellog's   20 pont (29%)
  • ABF   19 pont (27%)
  • General Mills   15 pont (21%)
A legmagasabb, legtudatosabb, legfenntarthatóbb teljesítményt a Nestle és az Unilever nyújtja, kiemelkedő pontszámértékkel elsősorban a farmerekkel, munkásokkal való bánásmód, az átláthatóság a klíma hatás és a vízgazdálkodás terén (6-8 pontok). A földdel és a nőkkel való bánásmód terén azonban még ezen cégeknek is van behozni valója (5 pont a 10-ből!) = nőkkel való bánásmód terén a Danone például 1-es pontszámot kapott (a 10-ből!), riport szerint a Danone egyáltalán nem fordít figyelmet az üzemeiben dolgozó nők problémáira.

A 2014 januári kimutatás megtekinthető itt.

Ezen a linken, Te is megnézheted, hogy a kiválasztott cég illetve az általad fogyasztott márka (csoki, tej, stb.) mennyire fenntartható, tudatos és etikus módon "gyártódik" a különböző szempontok szerint. Érdekes!

Kampányok

A rendszeres értékelés mellett az Oxfam egyedi kampányokat is indít, egyedi célok érdekében. A jelenleg is folyó, 2013 októberében indított kampány célja, hogy megakadályozza, hogy a cégek etikátlan és jogtalan módszerekkel rátegyék a kezüket a családok és kistermelők földjeire a monokultúrás ültetvények létrehozásáért. Az összes folyó és már lezajlott kampány megtekinthető itt.

Néhány eredmény: több mint 250 ezer támogató például már elég volt ahhoz, hogy a Coca-Cola kötelezettséget vállaljon arra, hogy nyomást gyakorol beszállítóira a földkisajátítások visszaszorítása érdekében.

A PepsiCo és az ABF azonban egyelőre nem hajlandó aláírni egy ilyen típusú megállapodást. EZÉRT aláírásoddal és fogyasztói döntéseiddel Te is támogathatod ezt a jelenleg is zajló kampányt. A Behind the Brands aktuális petícióját aláírhatod itt.

No comments:

Post a Comment