Napjainkra nagyon elterjedtek a luxus hajóutak. Újabb és újabb a korábbinál mindig nagyobb hajókat bocsátanak vízre a nagy hajótársaságok. A legnagyobb luxus óceánjárók mérete már 4-5-szöröse a Titanic méretének, ami száz éve még a világ legnagyobb hajójának számított, sokszor nagyobbak a hajók mint a legnagyobb repülőgép-hordozók és 18 emeletes magasságukkal, sokszorosan nagyobbak, mint akár a legnagyobb szárazföldi szállodák.
Az utóbbi években kiterjedt és jelentős akciózást folytatnak a társaságok. Mit kell tudni ezekről a hajóutakról? Mi szól mellettük és mi ellenük? Milyen árból hozható ki egy hajóút?
Luxus hajóút
- Luxus hajók. 80.000 - 200.000 tonnás hajók (vesd össze: Titanic ~40.000 tonna), 10, de akár 18 fedélzeti szinttel. A hajók 300 méteres vagy afeletti hosszúságúak, 3-4.000 fő befogadására alkalmasak, tehát sokszor nagyobbak mint a legtöbb szálloda a világon. Általában új építésűek, például egy 10 éves hajó kifejezetten öregnek számít.
- Legnagyobb. Jelenleg a világ legnagyobb hajója az Allure of the Seas és az Oasis of the Seas, mindkettő a Royal Caribbean hajója. Egyenként 225.000 tonnás méretűek, 362 m hosszúak és magasságuk 65 m. Összesen személyzettel együtt több mint 6.000 főt tudnak szállítani.
- Színvonal. A régebbi hajók színvonala megfelel általában egy 4*-os szállodának, az újabb hajók színvonala egy kifejezetten elegáns 5*-os szállodának felel meg.
- Társaságok. Fő társaságok a következők: Costa, MSC, Royal Caribbean, NCL, Carnival, Holland America Line, Aida és sokan mások.
- Utak. Általában a hajók egy adott kikötőből indulnak, tesznek egy hetes kört valamilyen régióban és ugyanabba a kikötőbe térnek vissza. Útjuk során nappal tartózkodnak a kikötőben, ekkor vannak a városnéző programok, éjjel pedig utaznak a következő célállomás felé. Előfordulnak olyan utak is, amikor az indulási és az érkezési kikötő nem azonos, akkor amikor a hajó állomáshelyet változtat. Például amikor a mediterrán térségből átköltözik a hajó az északi tengeri térségbe, az indulási kikötő például Genova, az érkezési kikötő Kiel.
- Időtartam. Tipikus a 7 éjszaka / 8 napos hajóút. Az ennél kicsit hosszabb utak 9-11-12 éjszakásak (pl. Izrael, Kanári szigetek, Izland), a rövidebbek 2-3-4 naposak. A transzatlanti utak, amikor a hajó a téli állomáshelyéről (pl. Brazíliából) átjön a nyári állomáshelyére Európába, 16-18 naposak vagy ennél is hosszabbak. De léteznek több hónapos világkörüli utak is, persze csak egy szűk kör számára.
- Útvonalak. Legnépszerűbb európai útvonalak: Földközi tenger nyugati medencéje (Genova, Nápoly, Tunézia, Barcelona), Földközi tenger keleti medencéje (Velence, Athén, Isztambul), Görög szigetek, Balti tenger (Koppenhága, Stockholm, Szentpétervár), Norvég fjordok, Északi tenger (Anglia, Skócia, Írország). De egyéb változatos útvonalakon is utaznak a hajók az európai vizeken.
- Kikötők. Magyarországhoz a legközelebb eső kikötők, amik autóval is könnyen megközelíthetőek: Velence, Genova, Kiel. Kikötők még ahova már repülővel érdemes menni: Barcelona, Róma, Amszerdam.
- Kikötőbe jutás. Vagy autóval közelíthető meg az adott kikötő vagy repülővel. A fő útvonalak esetében a társaság megfizethető árú transfert üzemeltet a repülőtér és a hajó között, rugalmas indulási-érkezési idővel. Amennyiben autóval közelítjük meg a kikötőt készüljünk fel a borsos parkolódíjra.
Árak
- Az út ára. A listaár általában drága, de nagyon komoly akciókat lehet kifogni a népszerű desztinációkra több társaságnál is (az utóbbi években az MSC társaság akciózott legjobban és ráadásul rendszeresen). Egy jól kiválasztott időpontban egy hajóút ára személyenként 200.000 forint körül kihozható, akár ennél olcsóbban is, ami ár tartalmaz minden illetéket is. Családi szinten tud igazán szép hajójegy-ár kijönni, tekintve a nagyon jelentős gyerekkedvezményeket: több társaságnál a 12 év alatti gyerek lényegében ingyen utazik (gyerekek pótágyon vannak elszállásolva a szülők kabinjában). Így egy család (2 felnőtt - 2gyerek) útiköltsége sem több 500.000 forintnál.
- Milyen időpontot válasszak?
- Ár szempontjából próbáljuk kerülni a főszezont, szezonon kívül (tavasszal és ősszel, nyár elején és végén) az árak töredékei tudnak lenni a főszezoni áraknak.
- Minőség szempontjából próbáljuk megcélozni a szezon elejét, ilyenkor a személyzet sokkal kipihentebb és szórakoztatóbb.
- Hullámzás szempontjából a legbiztosabban hullámmentes a Földközi tenger és annak is a keleti medencéje vagy a Karibi térség.
- Hajótársaság szempontjából ízlés kérdése a választásunk, a legcsalád-barátabbak az MSC, az NCL, a Royal Caribbean.
- Ár tartalmazza. Az ár tartalmazza a hajóút árát, a kikötői illetékeket, a hajón all inclusive ellátást (bizonyos italok kivételével), a hajón szervezett programokon való részvételt és a pool használatot.
- Ár nem tartalmazza. A kikötőbe jutás költségeit, a kötelező borravalót a hajón, minibárt, kikötéskor a kirándulásokat, spa szolgáltatásokat és az extra ital fogyasztást.
Megéri?
- A hajóút nyilván egy buszos görögországi apartmanos kirándulásnál sokkal drágább.
- Viszont ha egy repülős mediterrán nyaralással hasonlítjuk össze (pl. egy hetes törökországi pihenéssel) már egész más a helyzet. Az említett törökországi nyaralás ára 1 főre repülővel 4*-os szállodában all inclusive ellátással minimum 250.000 forint lenne, amely utazásban nincsen jelentős kedvezmény a gyerekekre. A hajóút személyenkénti ára cca. 200.000 forint, de család esetén jól megválasztott időpontban átlagosan ennél is alacsonyabb lehet (cca. 150.000 forint), a gyerekek után járó nagy kedvezmény miatt. A hajóár all inclusive jellege mellett egyéb extra szolgáltatásokat is tartalmaz, például hogy a "szálloda" közlekedik és ezáltal bejár egy egész földrajzi régiót, továbbá az szórakoztató programok is mind benne vannak az árban.
- Mondjuk a hajóköltségekhez még hozzájön az odautazás költsége (benzin vagy repülő, esetleg 1-1 éj szállás) és a hajón fizetendő kötelező borravaló is, de az alternatív nyaralásunknál is felmerülnek hasonló mennyiségben járulékos költségek.
Amit még tudni érdemes a hajóútról.
- Több várost és országot bejáró körút. Ahelyett hogy egy adott lokáción töltenénk el a teljes időnket, vagy hogy a helyek közötti mozgással (repülgetés vagy vezetés) kellene vesződnünk több országot is bejárunk a hajóval úgy hogy nem kell utaznunk, hiszen a szállodánk (vagyis a hajó) mozog. Napközben megnézzük a helyszínt, éjszaka pedig utazik a hajó a következő állomás felé.
- Gyerekek ingyen. Az MSC hajótársaság és mások is 12 év alatti gyerekeket ingyen utaztatják. Nekik a jegy ingyen van, pótágyon vannak elhelyezve a szülők szobájában, csak a kikötői illetékeket kell megfizetni.
- Biztonságos és kényelmes. Rendkívül szigorú biztonsági és higiéniai intézkedések vannak a hajón, ezért összehasonlíthatatlanul biztonságosabb a hajón tartózkodás a szállodainál. Balesetek és járványok annak ellenére előfordulnak a hajóutakon (pl. Costa Concordia), hogy a biztonsági ellenőrzés szigorúbb mint a legtöbb reptéri járaton.
- All inclusive. A hajón reggeltől éjfélig folyamatos tálalás van különböző típusú és finomnál finomabb ételekkel. Mindez benne foglaltatik az árban. A vacsora kifejezetten elegáns sokfogásos, az ételek pedig tipikusan minőségiek és nagyon finomak.
- Kiemelkedően udvarias személyzet. Talán semmilyen más vendéglátó egységben nem találkozik az ember annyira udvarias személyzettel, mint a hajón. Ez a borravaló rendszernek köszönhető és a személyzet felé megkövetelt nagyon gyilkos tempónak. Szerencsére nem szolgálatra megyünk a hajóra, hanem utasnak, így a személyzet részéről megkövetelt színvonalnak csak a legszebb oldalával szembesülünk: a végtelenül figyelmes és barátságos kiszolgálással.
- Szórakoztató programok ingyen. A hajón színháztól kezdve számtalan szórakoztató programon vehet részt az ember ami mind benne van az árban. Az esti revü programok általában igen szórakoztatóak.
- Hullámzás. Földközi tenger keleti medencéje eléggé csendes, a nyugati medence már jobban hullámozhat. A Balti tengeren szintén előfordulhatnak erősebben hullámos periódusok, az Atlanti óceán és az Északi tengeren viszont gyakrabban is lehetnek extrém hullámok. Minél jobban benne vagyunk a nyárban a víz annál csendesebb, ősszel és tavasszal lehet viharosabb. Normál esetben vagy mozdulatlan vagy nagyon enyhén mozgó hajótestre lehet számítani.
- Gyerekprogramok. A hajó kifejezetten gyerekbarát. Egyrészt magas a családosok aránya és a kisgyerekek száma a hajón. Gyerekek számára a hajótársaság sokfajta programot szervez.
- Kabinok. A kabinok kifejezetten elegánsak - főleg az újabb hajókon -, de kisebbek mint a szállodai szobák. Három alapkategória fordul elő minden hajón. (a) a belső kabin, amelynek nincsen kifele ablaka, (b) ablakos kabin, amely kisebb vagy nagyobb ablakkal rendelkezik a tenger felé, (c) balkonos kabin, amely a tenger felé üvegfallal és nagy erkéllyel rendelkezik. Ezen felül vannak a különböző lakosztályok és suite-ok, azonban ezek ára már eléggé borsos.
- Kirándulások. Hajótársaság minden kikötőben kínál szervezett kirándulásokat az adott célállomás felderítésére. Ezek általában jól szervezettek, tempósak, viszont minimum angoltudást igényelnek, hiszen annyi magyar nyelvű utazó általában nincsen egy útvonalon, hogy magyarul is kínálják az idegenvezetést. Árban a kirándulások elég drágák, ezért amennyiben a célállomás az EU területén belül helyezkedik el, akkor általában magunk is kényelmesen felderíthetjük a látnivalókat, akár taxival akár tömegközlekedéssel.
- Borravaló. A hajón kötelezően fizetendő személyenként és naponta pár EUR borravaló, amit le is vonnak a számlánkról automatikusan. Ezen túl az utolsó nap illik némi EUR-t a minket egy hétig kiszolgáló pincéreknek és szobalánynak otthagyni - hiszen lényegében ez az ő jövedelme amiért az utasokat szolgálja.
Ha valakinek tapasztalata van hajóúttal kapcsolatban várjuk jelentkezését elérhetőségeinken.
No comments:
Post a Comment