Hét kilométernél rövidebb távon a legfeljebb 200 kilogramm
tömegű árukat teherhordó két- vagy háromkerekű kerékpáron volna érdemes
fuvarozni, ezzel csökkenthető a kisebb haszongépjárművek (furgonok,
gépkocsik) okozta szennyezés. A városi áruszállítás 51 százalékát simán
vihetnénk biciklivel.
Erre az eredményre jutott egy három éve zajló uniós felmérés nyomán a Cycle Logistics
elnevezésű projekt, amely 322 városból gyűjtött be adatokat. Az volt a
céljuk, hogy megállapítsák: a városi forgalom jelentős részét adó
áruforgalom mekkora hányada volna átterelhető teherhordó kerékpárokra.
Kiderült ugyanis, hogy az áruszállítás csupán a városi forgalom 15
százalékát teszi ki, de a helyi légszennyezés 20-30 százalékáért
felelős, tekintve, hogy ezek a járművek szinte kizárólag hagyományos
meghajtásúak, azaz benzin- vagy dízelmotorosak, nem pedig elektromosak.
A felmérésre azért volt szükség, mert míg a hosszú távú
áruszállításról és közlekedésről sok adat áll rendelkezésre, a városokra
jellemző néhány kilométeres és pár csomagból álló kisfuvarozásról alig
van adat, nemzetközi viszonylatban pláne. Az adatok elemzéséből
kiviláglott, hogy a városi szállítás 3,5 tonnánál nagyobb teherautókkal, kétharmadát viszont ennél kisebbel,
sőt, egy német felmérés azt állítja, sokhelyütt a városi
kisteherfuvarozás 60 százalékához személygépkocsit használnak.
Egy svájci adatsor szerint ráadásul a kisfuvarozó ágazat lendületesen
fejlődik a szolgáltató szektorral párhuzamosan. Itt elsősorban a házhoz
szállításra kell gondolni, amelynek jelentős hányadához bőven elég
volna egy teherhordó tricikli.
Az ausztriai Grazban végzett egyik kutatás meglepő eredményt hozott: a
városlakók átlagos vásárlásainak alig hat százalékához van szükség
autóra, a többi kisárufuvar 80 százaléka kerékpárral is megoldható,
nagyobb tömegű beszerzés esetén triciklivel.
Jelenleg azonban a bevásárlások 22 százalékát autóval végzik az
átlagpolgárok, akik számára ezért egyre több helyen kínálnak két- vagy
háromkerekű kedvezményeket. Például Franciaország-szerte már 40
Intermarché szupermarketben bérelhető a Koursavélo nevű teherhordó
utánfutós kerékpár, akár hűtőtáskával és 48 órára is. A már említett Grazban 1992 óta érvényes a 30 kilométer/órás
sebességkorlátozás a kerékpáros forgalom fellendítése érdekében, és a
helyiek akár ezer euró is kérhetnek az önkormányzattól teherhordó kerékpárok vásárlásához.
Forrás: http://365.postr.hu/cimke/teherhordó+kerékpár
No comments:
Post a Comment