33 tipp az autó műszaki beállítására az alacsonyabb fogyasztás érdekében.
1. A fiatalabb modern autók motorjait
már rövid időre is érdemes leállítani. Jelenleg elterjedtek a start-stop rendszerek, amik már az 1980-as
években megjelentek, csak nem terjedtek el. Elérhető
üzemanyag megtakarítás városban akár:10-20%
2. Drafting, vagyis szélárnyékban autózás. Minél közelebb
vagyunk az előttünk haladó gépjárműhöz annyival jobban csökken a fogyasztás, de a kis követési távolság miatt, nő a baleset kockázata
is,
így érdemes valamilyen aranyközép utat találni. A teszt elkövetői a minimum
20 méteres követési távolságot ajánlják és itt még több mint 20%-os
megtakarításunk
lehet az üzemanyagon.
3. Nem megfelelő elektródhézag miatt 2-3%-al nőhet az üzamanyag fogyasztás
4. Autó leültetése. Légellenállás drasztikusan csökkenti, ezt alkalmazzák a legnagyobb gyártók is modelljeiket takarékossá teendő. Német vizsgálatok
kimutatták, hogy
akár 20%-al is csökkenhet a jármű fogyasztása egy közepes ültetés
hatására.
5. Légellenállását jócskán
növeli a tetőcsomagtartóval és azon a kacatokkal. Ha egy mód van rá érdemes a cuccokat a csomagtartóba tenni.
6. Kerekek mérete. Ha kisebb kereket
teszünk fel, akkor a motor jobban fog pörögni, így többet fogyaszt
nagyobb sebességeknél,
bár csak városi használatban akár okozhat fogyasztás csökkenést is egy
enyhén alulmotorizált járműnél. A túl nagy kerék ugyan csökkenti a motor
forgását, így okozhat
akár fogyasztás csökkenést is, de a motornak megerőltetőbb forgatni,
így gyorsításoknál erőlködik a motor és így többlet fogyasztás is lehet
a móka vége. Aki sokat megy
autópályán, sík úton, nagyobb sebességgel és ezt a nagyobb sebességet
sokszor tartva annak megérheti a nagy átmérőjű felni/kerék.
7. Nehezebb/nagyobb lendkerék beépítése a
motorba. Ha van az adott járműből nagyobb motorizáltságú változat, akkor
könnyen
elképzelhető, hogy annak nehezebb a lendkereke. Az ilyen lendkereket
könnyen át lehet szerelni a járgányra. Előnye: egyenletesebb és akár
alacsonyabbra állított
alapjárat (kevesebb üzemanyag), egyenletes sebesség mellett alacsonyabb
fogyasztás, emelkedőn a lendkerék energiatároló képességének
köszönhetően könnyebben megy
fel a jármű az emelkedőre (erősebbnek érezzük), kevesebbet is fogyaszt.
Alapjáratról és sokkal kissebb csúsztatással indítható az autó
(üzemanyag takarékos is
és kíméli a kuplungot is) Hátrányai: a nehezebb súlyt a motornak minden
egyes fölpörgetésnél/gyorsításnál fel kell gyorsítania, ami energiát
igényel, vagyis
gyorsításnál nagyobb a gépjármű fogyasztása.
8. Kerüljük az autóra aggatott súlyos és légellenállás romboló
kiegészítőket (antennák, szárnyak, tuning légterelők, plusz prizmák,
stb.). Elérhető üzemanyag megtakarítás akár:10-15%.
9. Érdemes a gyártó által még megengedett legkönnyebb minőségi
motorolaj használata. Megtakarítás akár: 6-8%.
10. Elektromos fogyasztók minél rövidebb idejű
használata. Egy átlagos autónál (100KW-os) ha a tompított lámpákat
használjuk csak, akkor még részterhelésen is csak
0,4-0,8% körüli a többlet fogyasztása az autónak. Teljes terhelés
közelébe még kevesebb a különbség. Ellenben, ha már a hátsó ablak fűtés
és a klíma is megy plusz az ülésfűtés is, akkor már elérheti a
többlet fogyasztás akár az 2-5%-ot is.
11. Megfelelő töltési rendszer is jó hatással lehet a fogyasztásra (az
optimálishoz képesti eltérés az akár 0,2%-os többlet fogyasztást
eredményezhet.
12. Ne cipeljük felesleges súlyt cipeljünk. Elérhető megtakarítás átlagosan kb. minden
-20kg-onként 0,5%-os fogyasztáscsökkenés.
13. Rendszeresen használjuk a motorféket, ugyanis a mai autók 80%-a
valamilyen módon lekapcsolja az üzemanyag-ellátó rendszert a motorról
motorféküzemben. Legjobb az 5., 6.
sebességben. Itt kisebb a motorfék hatás, de ugyanúgy 0 a fogyasztás.
Egy módszer a kigurulás üresben,
alapjáraton. Ez pedig akkor jó ha minél messzebre kell még eljutni, de
nem kell gyorsítani és sebességet tartani is
csak módjával. Ilyenkor a sebességünk közel változatlan és csak lassan
változik lefelé, viszont csak az alapjárati fordulatszámhoz szükséges
üzemanyag mennyiséget fogyasztjuk el, így
az így megtett szakaszon az átlagfogyasztása egy járműnek elérheti akár a
0,5-1,5liter/100km-t.
14. Ne lelógjanak ki az autóból légellenállás növelő felesleges alkatrészek. Többletfogyasztás akár 10%.
15. Ne melegítse álló helyzetben a motort! A modern autókkal még a
legnagyobb télben is közvetlenül a motor beindítását követően útnak
indulhat. Ha a motort ekkor nem pörgeti rögtön magas
fordulatszám-tartományokig, nem csupán a környezet terhelését, hanem
autója üzemanyag-fogyasztását is jelentősen visszafoghatja. Már azzal is
üzemanyagot takarít meg, ha biztonsági övét még a motor beindítása
előtt bekapcsolja.
16. Ködlámpa. Figyeljük
meg, hogy az autó alapjárata mennyivel esik vissza egy pillanatra majd
nő meg, ha bekapcsoljuk a fogyasztókat. Ködlámpát, ködzárófényt csak
akkor használjon, ha köd van, ezeknek a legmagasabb az
energiaszükségletük, így ne csodálkozzon, ha a rendőrségi csekk mellett
még legalább 2-3 százalékkal megnő kocsijának fogyasztása.
17. Tervezze meg előre milyen útvonalon fog haladni, így
elkerülhető/csökkenthető a dugóban elpazarolt üzemanyag, illetve
elkerülhet a kerülő út, vagy eltévedés miatt többlet kilométerek miatti
fogyasztástöbblet
18. Tervezze az egy napon belüli autós útjait minnél közelebb
egymáshoz, így az autó motorja nem hül ki és ezáltal kevesebbet fogyaszt
19. Fényszórókat érdemes Xenonra lecserélni, vagy LED-re, ugyanis a xenon rendszer kb. 30-40%-al kevesebbet fogyaszt, a
LED rendszer pedig még ennél is kevesebbet, kb. 70-85%-al. Érdemes
továbbá az összes fénykibocsátó izzót LED-re cserélni, mert ezek
fogyasztása is töredéke a normál izzókénak (motortér, utastér,
csomagtér, műszerfal, tolató lámpa, fék lámpa, stb).
20. Minél kisebb magasságú, extráktól mentes ablaktörlőt
beszerezése, vagy minél inkább szélárnyékba állítása légellenállás csökkentő.
21. Légszűrő karbantartása, tisztítása. Egy eltömődött légszűrő akár
10-15%-al is növelheti az olyan járművek fogyasztását, amelyeik
nincsenek légtömegmérővel és lambdaszondával ellátva, vagy ha ezek
meghibásodtak.
22. Megfelelő fékek és a kerék csapágyak. Ha
berágnak a csapágyak, akkor többlet fogyasztás léphet fel. Ha a fékek
valahol kicsit
befognak, akkor is jelentős többletfogyasztás képzelhető el.
23. A futómű és a lengéscsillapítók beállítása is fontos. Rossz
beállítás esetén a gumikra extra terhelés hárul és ezt az extra
terhelést a fogyasztásban és a gumikopásban is meg kell
fizetnünk.
24. Megfelelő állapotú olaj és benzinszűrő.
25. Ha lehetséges a kocsi aljának műanyaggal leburkolása légellenállást és ezáltal fogyasztást csökkentő megoldás.
26. Megfelelő nem túladalékolt üzemanyaghasználata.
27. Kerüljük a "nagy gáz, nagy fék üzemmódot"
28. Az újkorukban helyesen bejáratott járművek az élettartamuk akatt
átlagosan 5%-al jobb fogyasztásúak, mint a nem szakszerűen bejáratott
társaik.
29. Klíma használata jelentősen növeli a fogyasztást. Mivel használata nyáron sajnos elkerülhetetlen, ezért néhány pár tippet a klíma használatához:
- ha beülünk egy forró vagy meleg kocsiba, ne kapcsoljuk be rögtön a
klímát. Előtte az autó ablakai által hűtsük az utasteret közel külső
hőmérsékletre és csak ezután kapcsoljuk rá a klímát.
30. Amennyiben az autó automata váltós, akkor érdemes hosszabb várakozások során kivenni üresbe.
31. Amennyiben valamilyen közlekedési körülmény miatt egyik sebességben kihúzattuk
a kocsit, nyugodtan kihagyhatunk 1-2 sebességfokozatot, és rögtön
felválhatunk magasabb fokozatba.
32. Lehetőleg kerüljük a magasabb fordulatszám tartományokat.
33. Érdemes minél gyorsabban letudni a váltási procedúrát (kuplung be,
sebesség váltás, kuplung ki), mert amíg váltunk, addig sem hasznosul a
motor által elégetett energia.
No comments:
Post a Comment