Wednesday, January 22, 2014

Kevesebb benzinnel I - 33 műszaki tipp

kevesebb benzinnel műszaki tipp
33 tipp az autó műszaki beállítására az alacsonyabb fogyasztás érdekében.

1. A fiatalabb modern autók motorjait már rövid időre is érdemes leállítani. Jelenleg elterjedtek a start-stop rendszerek, amik már az 1980-as években megjelentek, csak nem terjedtek el. Elérhető üzemanyag megtakarítás városban akár:10-20%

2. Drafting, vagyis szélárnyékban autózás. Minél közelebb vagyunk az előttünk haladó gépjárműhöz annyival jobban csökken a fogyasztás, de a kis követési távolság miatt, nő a baleset kockázata is, így érdemes valamilyen aranyközép utat találni. A teszt elkövetői a minimum 20 méteres követési távolságot ajánlják és itt még több mint 20%-os megtakarításunk lehet az üzemanyagon.

3. Nem megfelelő elektródhézag miatt 2-3%-al nőhet az üzamanyag fogyasztás

4. Autó leültetése. Légellenállás drasztikusan csökkenti, ezt alkalmazzák a legnagyobb gyártók is modelljeiket takarékossá teendő. Német vizsgálatok kimutatták, hogy akár 20%-al is csökkenhet a jármű fogyasztása egy közepes ültetés hatására.

5. Légellenállását jócskán növeli a tetőcsomagtartóval és azon a kacatokkal. Ha egy mód van rá érdemes a cuccokat a csomagtartóba tenni.

6. Kerekek mérete. Ha kisebb kereket teszünk fel, akkor a motor jobban fog pörögni, így többet fogyaszt nagyobb sebességeknél, bár csak városi használatban akár okozhat fogyasztás csökkenést is egy enyhén alulmotorizált járműnél. A túl nagy kerék ugyan csökkenti a motor forgását, így okozhat akár fogyasztás csökkenést is, de a motornak megerőltetőbb forgatni, így gyorsításoknál erőlködik a motor és így többlet fogyasztás is lehet a móka vége. Aki sokat megy autópályán, sík úton, nagyobb sebességgel és ezt a nagyobb sebességet sokszor tartva annak megérheti a nagy átmérőjű felni/kerék.

7. Nehezebb/nagyobb lendkerék beépítése a motorba. Ha van az adott járműből nagyobb motorizáltságú változat, akkor könnyen elképzelhető, hogy annak nehezebb a lendkereke. Az ilyen lendkereket könnyen át lehet szerelni a járgányra. Előnye: egyenletesebb és akár alacsonyabbra állított alapjárat (kevesebb üzemanyag), egyenletes sebesség mellett alacsonyabb fogyasztás, emelkedőn a lendkerék energiatároló képességének köszönhetően könnyebben megy fel a jármű az emelkedőre (erősebbnek érezzük), kevesebbet is fogyaszt. Alapjáratról és sokkal kissebb csúsztatással indítható az autó (üzemanyag takarékos is és kíméli a kuplungot is) Hátrányai: a nehezebb súlyt a motornak minden egyes fölpörgetésnél/gyorsításnál fel kell gyorsítania, ami energiát igényel, vagyis gyorsításnál nagyobb a gépjármű fogyasztása.

8. Kerüljük az autóra aggatott súlyos és légellenállás romboló kiegészítőket (antennák, szárnyak, tuning légterelők, plusz prizmák, stb.). Elérhető üzemanyag megtakarítás akár:10-15%.

9. Érdemes a gyártó által még megengedett legkönnyebb minőségi motorolaj használata. Megtakarítás akár: 6-8%.

10. Elektromos fogyasztók minél rövidebb idejű használata. Egy átlagos autónál (100KW-os) ha a tompított lámpákat használjuk csak, akkor még részterhelésen is csak 0,4-0,8% körüli a többlet fogyasztása az autónak. Teljes terhelés közelébe még kevesebb a különbség. Ellenben, ha már a hátsó ablak fűtés és a klíma is megy plusz az ülésfűtés is, akkor már elérheti a többlet fogyasztás akár az 2-5%-ot is.

11. Megfelelő töltési rendszer is jó hatással lehet a fogyasztásra (az optimálishoz képesti eltérés az akár 0,2%-os többlet fogyasztást eredményezhet.

12. Ne cipeljük felesleges súlyt cipeljünk. Elérhető megtakarítás átlagosan kb. minden -20kg-onként 0,5%-os fogyasztáscsökkenés.

13. Rendszeresen használjuk a motorféket, ugyanis a mai autók 80%-a valamilyen módon lekapcsolja az üzemanyag-ellátó rendszert a motorról motorféküzemben. Legjobb az 5., 6. sebességben. Itt kisebb a motorfék hatás, de ugyanúgy 0 a fogyasztás.
Egy módszer a kigurulás üresben, alapjáraton. Ez pedig akkor jó ha minél messzebre kell még eljutni, de nem kell gyorsítani és sebességet tartani is csak módjával. Ilyenkor a sebességünk közel változatlan és csak lassan változik lefelé, viszont csak az alapjárati fordulatszámhoz szükséges üzemanyag mennyiséget fogyasztjuk el, így az így megtett szakaszon az átlagfogyasztása egy járműnek elérheti akár a 0,5-1,5liter/100km-t.

14. Ne lelógjanak ki az autóból légellenállás növelő felesleges alkatrészek. Többletfogyasztás akár 10%.

15. Ne melegítse álló helyzetben a motort! A modern autókkal még a legnagyobb télben is közvetlenül a motor beindítását követően útnak indulhat. Ha a motort ekkor nem pörgeti rögtön magas fordulatszám-tartományokig, nem csupán a környezet terhelését, hanem autója üzemanyag-fogyasztását is jelentősen visszafoghatja. Már azzal is üzemanyagot takarít meg, ha biztonsági övét még a motor beindítása előtt bekapcsolja.

16. Ködlámpa. Figyeljük meg, hogy az autó alapjárata mennyivel esik vissza egy pillanatra majd nő meg, ha bekapcsoljuk a fogyasztókat. Ködlámpát, ködzárófényt csak akkor használjon, ha köd van, ezeknek a legmagasabb az energiaszükségletük, így ne csodálkozzon, ha a rendőrségi csekk mellett még legalább 2-3 százalékkal megnő kocsijának fogyasztása.

17. Tervezze meg előre milyen útvonalon fog haladni, így elkerülhető/csökkenthető a dugóban elpazarolt üzemanyag, illetve elkerülhet a kerülő út, vagy eltévedés miatt többlet kilométerek miatti fogyasztástöbblet

18. Tervezze az egy napon belüli autós útjait minnél közelebb egymáshoz, így az autó motorja nem hül ki és ezáltal kevesebbet fogyaszt

19. Fényszórókat érdemes Xenonra lecserélni, vagy LED-re, ugyanis a xenon rendszer kb. 30-40%-al kevesebbet fogyaszt, a LED rendszer pedig még ennél is kevesebbet, kb. 70-85%-al. Érdemes továbbá az összes fénykibocsátó izzót LED-re cserélni, mert ezek fogyasztása is töredéke a normál izzókénak (motortér, utastér, csomagtér, műszerfal, tolató lámpa, fék lámpa, stb).

20. Minél kisebb magasságú, extráktól mentes ablaktörlőt beszerezése, vagy minél inkább szélárnyékba állítása légellenállás csökkentő.

21. Légszűrő karbantartása, tisztítása. Egy eltömődött légszűrő akár 10-15%-al is növelheti az olyan járművek fogyasztását, amelyeik nincsenek légtömegmérővel és lambdaszondával ellátva, vagy ha ezek meghibásodtak.

22. Megfelelő fékek és a kerék csapágyak. Ha berágnak a csapágyak, akkor többlet fogyasztás léphet fel. Ha a fékek valahol kicsit befognak, akkor is jelentős többletfogyasztás képzelhető el.

23. A futómű és a lengéscsillapítók beállítása is fontos. Rossz beállítás esetén a gumikra extra terhelés hárul és ezt az extra terhelést a fogyasztásban és a gumikopásban is meg kell fizetnünk.

24. Megfelelő állapotú olaj és benzinszűrő.

25. Ha lehetséges a kocsi aljának műanyaggal leburkolása légellenállást és ezáltal fogyasztást csökkentő megoldás.

26. Megfelelő nem túladalékolt üzemanyaghasználata.

27. Kerüljük a "nagy gáz, nagy fék üzemmódot"
28. Az újkorukban helyesen bejáratott járművek az élettartamuk akatt átlagosan 5%-al jobb fogyasztásúak, mint a nem szakszerűen bejáratott társaik.

29. Klíma használata jelentősen növeli a fogyasztást. Mivel használata nyáron sajnos elkerülhetetlen, ezért néhány pár tippet a klíma használatához:

- ha beülünk egy forró vagy meleg kocsiba, ne kapcsoljuk be rögtön a klímát. Előtte az autó ablakai által hűtsük az utasteret közel külső hőmérsékletre és csak ezután kapcsoljuk rá a klímát.

30. Amennyiben az autó automata váltós, akkor érdemes hosszabb várakozások során kivenni üresbe.

31. Amennyiben valamilyen közlekedési körülmény miatt egyik sebességben kihúzattuk a kocsit, nyugodtan kihagyhatunk 1-2 sebességfokozatot, és rögtön felválhatunk magasabb fokozatba.

32. Lehetőleg kerüljük a magasabb fordulatszám tartományokat.

33. Érdemes minél gyorsabban letudni a váltási procedúrát (kuplung be, sebesség váltás, kuplung ki), mert amíg váltunk, addig sem hasznosul a motor által elégetett energia.

No comments:

Post a Comment